اسرار و عجایب شگفت زیارت امام حسین علیه السّلام

«کسی که خداوند برای او خیر اراده کرده باشد در قلبش حجت امام حسین محبت زیارت آن حضرت را قرار می دهد».(۱)
علامه طباطبایی می فرمودند: هیچ کس به هیچ مرحله ای از معنویت نرسید مگر در حرم مطهر امام حسین علیه السّلام و یا در توسل به آن حضرت. (۲)
علامه قاضی می فرمودند:من هرچه دارم از زیارت سید الشهدا علیه السّلام و قرآن دارم. (۳)
در معتبرترین منابع روایی شیعه پیرامون زیارت حضرت سید الشهدا علیه السّلام تعابیر بسیار مهم و حساس شده است که جملگی از اسرار شگفت و اثرات عظیم این زیارت حکایت دارد. کتاب هایی چون کامل الزیارت (شیخ صدوق)، ثواب الاعمال (شیخ صدوق)، وسائل الشیعه (شیخ حر عاملی)، بحار الانوار (علامه مجلسی)، تهذیب (شیخ طوسی) و … هرکدام سرشار از روایات معتبر و موثق و متواتر پیرامون زیارت امام حسین علیه السلام هستند که ما در اینجا به جهت اختصار لیست کاملی از مفاد این روایات نورانی و موثق را با ذکر یک منبع آن خوانندگان محترم بیان می کنیم که امید است از زیارت نورانی حضرت سیدالشهدا غفلت نکرده که الحق کیمیای اعظم عالم وجود همین اشک وزیارت مولی الکونین حضرت اباعبدالله الحسین است:
۱- زیارت امام حسین علیه السّلام بر هر مرد و زنی که اقرار به امامت آن حضرت دارد واجب است. (۴)
۲- هرکس حج به جا آورد و به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام نرود، پس گویی حقی از حقوق خدا و رسولش را ترک نموده است. (۵)
۳- در زیارت امام حسین علیه السّلام توسعه رزق و افزایش عمر و دفع بلاهای ناگوار و فریضه ای بر هر مؤمن است. (۶)
۴- هرکس زیارت امام حسین علیه السّلام را ترک کند، اگرچه از اهل بهشت باشد، ولی او در بهشت مهمان خانه های بهشتیان است. (۷)
۵- هرکس امام حسین علیه السّلام را زیارت نکند، ایمانش ناقص است. (۸)
۶- هرکس زیارت امام حسین علیه السّلام را ترک کند خدا یک سال از عمرش را کم می کند. ترک این زیارت باعث کم شدن عمر و رزق و روزی است. (۹)
۷- نباید زیارت امام حسین علیه السّلام را به خاطر ترس (از دشمنان) ترک کرد؛ زیرا از این کار (پس از مرگ) آن چنان حسرتی برای شخص به دنبال خواهد داشت که آرزو می کند که ای کاش قبر او در کربلا می بود. (۱۰)
۸- زائر امام حسین علیه السّلام با رسول خدا صلّی الله علیه و آله و ملائکه مصافحه می کند و مورد دعای امامان است، و نیز از خوف روز قیامت و فزع اکبر ایمن است. (۱۱)
۹- هرکس با خوف به زیارت امام حسین علیه السّلام برود، خداوند او را در سایه عرش خویش جای می دهد و امام حسین علیه السّلام از عرش الهی به او عنایت دارد و از خوف و فزع روز قیامت در امان است. (۱۲)
۱۰- هرچقدر خوف و ترس در راه زیارت امام حسین علیه السّلام بیشتر باشد، ثواب آن نیز بیشتر است. (۱۳)
۱۱- حضرت موسی علیه السّلام از خداوند درخواست می کند که به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام بیاید، پس او به اذن الهی به همراه هفتاد هزار فرشته از آسمان هبوط می کنند و از اول شب تا به طلوع فجر در کنار قبر شریف امام حسین علیه السّلام به سر می برند و با طلوع فجر به آسمان عروج می کنند. (۱۴)
۱۲- پیامبری در آسمان ها و زمین نیست، مگر اینکه از خداوند درخواست می کند که به ایشان اجازه داده شود تا امام حسین علیه السّلام را زیارت کند. پس فوجی از آنها نازل می شوند و فوجی دیگر پس از زیارت به آسمان  می روند. (۱۵)
۱۳- کسی که در راه زیارت امام حسین علیه السّلام کشته شود، همین که اولین قطره خونش ریخته شود، خداوند متعال تمام گناهانش را می بخشد. فرشتگان او را غسل می دهند تا از تمام آلودگی ها پاک و خالص شود؛ همانطور که انبیاء مخلص پاک می باشند و طینت او از هر پلیدی پاک می گردد و سینه اش از ایمان مملو می گردد و براو مقرر می گردد که خانواده و هزار تن از برادران خویش را شفاعت کند.
فرشتگان به همراه جبرئیل و ملک الموت بر او نماز می خوانند. کفن و حنوطش را از بهشت می آورند و قبرش توسعه می یابد و دری از بهشت به سویش باز می شود. فرشتگان از بهشت برای او تحفه های بی نظیر می آورند. و پس از هجده روز او را به حظیره القدس می برند و پیوسته با اولیای الهی مأنوس است تا نفخه اولی دمیده شود و رسول خدا صلی الله علیه و اله و امیر مؤمنان علیه السّلام به او بشارت می دهند و از آب کوثر می نوشد. (۱۶)
۱۴- کسی که قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، محققا به رسول خدا صلّی الله علیه و اله و اهل بیت علیهم السّلام احسان نموده است و گوشتش بر آتش حرام می شود و در مقابل هر درهمی که در راه زیارت انفاق کرده خداوند متعال انفاق اهالی ده هزار شهر از شهرهایی که در کتابش محفوظ است برای او ثبت می کند و حوائج او را برآورده می کند. (۱۷)
۱۵- کسی که با داشتن توانایی، زیارت امام حسین علیه السّلام را ترک کند عاق رسول خدا صلّی الله علیه و اله و اهل بیت علیهم السّلام می شود. زیارت امام حسین علیه السّلام سبب جلب رزق و روزی می گردد. و گناهان پنجاه ساله انسان بخشیده می گردد. اگر انسان در سفر زیارت امام حسین علیه السّلام فوت کند، فرشتگان بر او نازل شده و او را غسل می دهند و دری از بهشت به روی او می گشایند و نسیم خوشی در قبر او می وزند و اگر به سلامتی بازگردد دری از رزق و روزی به روی او گشوده می شود.
۱۶- کسی که به خاطر مشکل یا مریضی نمی تواند به زیارت امام حسین علیه السّلام برود ولی شخص دیگری را مجهز به این سفر می کند در مقابل هریک درهمی که خرج می کند خداوند به اندازه کوه اُحد از حسنات برای وی ثبت می کند و چند برابر هزینه ای را که متحمل شده برایش باقی می ماند و نیز بلاها از او دور می گردد و مال و دارایی وی حفظ می شود. (۱۸)
۱۷- هرگاه امام صادق علیه السّلام و نیز امام هادی علیه السّلام مریض می شدند، پس کسی را اجیر می نمودند و هزینه سفر او را پرداخت می نمودند تا به زیارت امام حسین علیه السّلام برود و برای شفای آن بزرگواران در حرم آن حضرت دعا کند و می فرمودند: برای خداوند متعال مکان هایی است که در آنجاها دعا مستجاب است و حرم امام حسین علیه السّلام یکی از آنهاست.  (۱۹)
۱۸- دوست داشتنی ترین اعمال نزد خداوند زیارت قبر امام حسین علیه السّلام است و آن افضل اعمال است. (۲۰)
۱۹- هرکس امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، پس گویی خدا را فوق عرشش زیارت نموده است. (۲۱)
۲۰- هرکس امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، پس گویی خدا را در فوق کرسی اش زیارت کرده است. (۲۲)
۲۱- زائر قبر امام حسین علیه السّلام زائر قبر رسول خدا صلّی الله علیه و اله است؛ و زائر امام حسین علیه السّلام زائر امیر مؤمنان علی علیه السّلام و زائر فاطمه علیهاالسّلام است. (۲۳)
۲۲- کسی که امام حسین علیه السّلام را در حالی که عارف به حقش باشد زیارت کند خداوند نام او را در زمره علییّن ثبت می کند. (۲۴)
۲۳- زائر امام حسین علیه السّلام گویی در بالای عرش با خدا به گفتگو نشسته است. (۲۵)
۲۴- زائر امام حسین علیه السّلام در روز قیامت مورد نظر رحمت الهی است و سکرات موت بر او آسان می شود. (۲۶)
۲۵- بر زیارت امام حسین علیه السّلام از یکدیگر سبقت بگیرید و آن را ترک نکنید، چرا که امام حسین علیه السّلام نزد خداوند و رسول خدا و امیر مؤمنان و فاطمه زهرا علیهم السّلام بر شما شاهد و گواه است. (۲۷)
۲۶- روز قیامت منادیان ندا می دهند: زائران امام حسین علیه السّلام کجایند؟ پس گروهی از مردم سرهایشان را بلند می کنند، پس از آن ها سوال می شود برای چه قبر حسین علیه السّلام را زیارت کردید؟ آنها پاسخ می دهند برای محبتی که به رسول خدا و امیر مؤمنان و فاطمه و طلب رحمت برای صاحب قبر داشتیم. پس به آنها خطاب می شود، ایشان محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین هستند، پس به آن ها ملحق شوید و در رتبه آنها و تحت لوا رسول خدا قرار گیرید و بدین ترتیب وارد بهشت می شوید. (۲۸)
۲۷- زائر امام حسین علیه السّلام نامه اعمالش به دست راستش داده می شود و از کسانی که خداوند برای او امنیت و آسایش نوشته و تحت لوای امام حسین علیه السّلام وارد بهشت می شود. و در درجه امام حسین علیه السّلام قرار می گیرد. (۲۹)
۲۸- همانا حضرت فاطمه علیها السّلام برای زوّار قبر فرزندش حسین علیه السّلام حاضر می شود و برای گناهان آنها استغفار می کند. (۳۰)
۲۹- امام حسین علیه السّلام از سمت راست عرش الهی در حضور پدر و مادر و جد بزرگوارش همواره به زائرین قبرش نگاه می کند و آنان را به اسم می شناسد و نام پدرشان را نیز می داند و آنچه همراه شان هست می داند و از ایشان به فرزندانشان آگاه تر است (۳۱) و به زائر خود می گوید: ای زائر من، اگر می دانستی چه چیزی خداوند برای تو مهیّا کرده است، همانا فرح و شادی تو از جزع ات بیشتر می شد و زائر بازمی گردد، درحالی که از گناهان پاک شده است. (۳۲)
۳۰- همانا حضرت فاطمه علیها السّلام به زائران قبر امام حسین علیه السّلام می نگرد و برای آن ها از خداوند طلب جمیع خیر و خوبی ها می نماید. (۳۳)
۳۱- خداوند به همراه ملائکه و انبیاء و اوصیا که افضل آنها حضرت ختمی مرتبت است در شب جمعه به زیارت امام حسین علیه السّلام می آیند پس تو هم زائر قبر امام حسین علیه السّلام باش تا تجلّی صفات جمال و جلال الهی شامل حال تو گردد. (۳۴)
توضیح: منظور از زیارت حضرت حق همان عنایت و تجلّی خاص حضرت حق است که در قرآن در مورد حضرت موسی علیه السّلام آمده که چون به کوه تجلّی نمود دکّا و خرّ موسی صعقا پس امام سفارش می نماید که شب جمعه در کنار قبر امام حسین علیه السّلام حاضر باش که این عنایت و تجلی ربوبی شامل حال تو نیز گردد.
و به تعبیر استاد بزرگواری منظور از این زیارت این است که فاصله عبد و معبود نزدیک می شود و به نهایت قرب می رسد یعنی این هبوط و حرکت همان نزدیک شدن بنده و خداست. لذا نتیجه می گیریم که در شب های جمعه، در کنار قبر امام حسین علیه السّلام بودن در نهایت قرب و نزدیکی و عنایت حضرت پروردگار قرار گرفتن است که در تکامل معنوی بسیار مؤثر و بی نظیر است که صاحبان عقل و درک به خوبی می فهمند.
۳۲- موضع قبر امام حسین علیه السّلام باغی از باغ های بهشت است و آن معراج ملائکه است. و هیچ ملک مقرب و هیچ پیامبر مرسلی نیست مگر اینکه از خداوند اجازه می گیرد تا قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، پس فوجی از آسمان هبوط می کنند و فوجی دیگر به آسمان صعود می نمایند. (۳۵)
۳۳- زیارت کربلا را ترک نکنید چرا که هزار سال قبل از شهادت امام حسین علیه السّلام ملائکه به این سرزمین می آمدند و آن را زیارت می کردند. و هیچ شبی نمی گذرد مگر اینکه جبرئیل و میکائیل امام حسین علیه السّلام را زیارت می کنند. (۳۶)
۳۴- هرروز هفتاد هزار فرشته از آسمان به طواف خانه خدا می پردازند و شب هنگام آنها به آسمان عروج می کنند و گروه دیگری نازل می شوند و به طواف خانه خدا می پردازند؛ لیکن امام قبر حسین علیه السّلام در نزد خداوند از خانه کعبه گرامی تر است چراکه در وقت هرنماز (پنج گانه) هفتاد هزار فرشته غبارآلود و غمگین به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام می آیند و سپس به آسمان می روند و دیگر تا روز قیامت نوبت آنها نمی شود. (۳۷)
۳۵- میلیون ها فرشته غمگین و غبارآلود و درحال گریه همواره در کنار قبر امام حسین علیه السّلام مشغول زیارتند. (۳۸)
۳۶- خداوند آفریننده ای بیشتر از ملائکه نیافریده است، هرروز هفتاد هزار فرشته (ملائکه) نازل می شوند، پس خانه کعبه را طواف می کنند سپس به سوی قبر پیامبر صلّی الله علیه و اله می روند و پس از زیارت قبر آن حضرت به سوی قبر امیر مؤمنان علی علیه السّلام می روند و پس از زیارت آنجا به سوی قبر امام حسین علیه السّلام می روند و پس از زیارت آن قبر به آسمان عروج می کنند و تا روز قیامت نوبت آنها دیگر نمی شود. (۳۹)
۳۷- زائر امام حسین علیه السّلام همین که اراده زیارت آن حضرت می نماید و از منزل خود خارج می شود، خداوند چهل هزار ملائکه را مأمور و نگهبان او قرار می دهد که آنها براو درود می فرستند تا به قبر امام حسین علیه السّلام می رسد. (۴۰)
۳۸- خداوند چهار هزار فرشته غمگین و غبارآلود را موکل قبر امام حسین علیه السّلام قرار داده است که بر زائران امام حسین علیه السّلام استغفار و دعا نمایند. پس اگر زائران مریض شدند از آنها عیادت می کنند و اگر فوت نمودند در تشییع آنها شرکت می نمایند. (۴۱)
۳۹- اگر مردم فضیلت زیارت قبر امام حسین علیه السّلام را می دانستند از شوق اشتیاق آن می مردند و از شدت حسرت نفس هایشان بند می آمد. (۴۲)
۴۰- خداوند به جای زائر امام حسین علیه السّلام ملکی را موکل قرار می دهد تا به جای او و در مقام او در حرم باشد و استغفار نماید تا اینکه زائر دوباره به زیارت امام حسین علیه السّلام بازگردد. (۴۳)
۴۱- خداوند هفتاد هزار ملائکه را موکل قبر امام حسین علیه السّلام نموده است که همواره به عبادت خدا مشغول هستند و یک رکعت نماز آنها معادل هزار رکعت نماز انسان ها است، پس ثواب نماز آنها متعلق به زائران قبر امام حسین علیه السّلام است. (۴۴)
۴۲- ملائکه با زائران امام حسین علیه السّلام مصافحه می کنند. (۴۵)
۴۳- هروقت کسی از منزلش به قصد زیارت امام حسین علیه السّلام خارج شود هفتصد فرشته از بالا و پائین، چپ و راست، جلو و پشت سرش او را مشایعت می نمایند. پس هنگامی که قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کرد به او می گویند: همانا تو بخشیده، لذا پس عمل خود را از سر بگیر پس او را دوباره تا رسیدن به خانه اش مشایعت می نمایند.
آنگاه ملائکه به کنار قبر امام حسین علیه السّلام بازمی گردند و آن حضرت را زیارت می کنند و ثواب زیارت آنها برای آن شخص است. (۴۶)
۴۴- احدی در روز قیامت نیست که آرزو می کند که از زوّار امام حسین علیه السّلام باشد، زیرا مشاهده می کند که خداوند چگونه با آنها رفتار می کند و چه کرامتی نزد خدا دارند. (۴۷)
۴۵- کسی که دوست دارد در روز قیامت بر سفره های نور بنشیند، پس باید از زوّار امام حسین علیه السّلام باشد. (۴۸)
۴۶- روز قیامت زائران امام حسین علیه السّلام آنچنان نوری دارند که شرق و غرب عالم را روشن می کنند، پس منادی ندا می دهد: اینان زائران امام حسین علیه السّلام هستند که مشتاقانه او را زیارت کردند. پس احدی در آن روز باقی نمی ماند که آرزو می کند: ای کاش از زائران امام حسین علیه السّلام بود. (۴۹)
۴۷- روز قیامت منادی ندا می دهد: کجایند زائران قبر امام حسین علیه السّلام؟ پس جمع بسیاری برمی خیزند پس به آنها گفته می شود، دست هرکس را که دوست می دارید بگیرید و به سوی بهشت ببرید. (۵۰)
۴۸- خداوند از هر (قطره) عرق زائر امام حسین علیه السّلام هفتاد هزار فرشته خلق می کند که همواره خدا را تسبیح می کنند و برای زائر استغفار می نمایند تا روز قیامت. (۵۱)
۴۹- هرکسی به خاطر خدا قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، جبرئیل و میکائیل و اسرافیل او را مشایعت می کنند تا به خانه اش بازگردد. (۵۲)
۵۰- هنگامی که زائر از قبر امام حسین علیه السّلام بازمی گردد منادی او را می خواند که اگر صدایش را می شنید حاضر بود تمام عمر خویش را در کنار امام حسین علیه السّلام مقیم باشد.
پس خطاب به او می گوید: خوشا به حال تو، همانا غنیمت بردی و سالم برگشتی و تمام گناهان گذشته ات پاک شد. و اگر او در آن سال بمیرد، پس خداوند قابض روح می شود. (۵۳)
۵۱- ملائکه زائر امام حسین علیه السّلام را پس از بازگشت تا منزلش مشایعت می کنند و به دستور الهی در کنار منزلش مقیم می شوند و برای او تسبیح و استغفار می کنند تا روز وفاتش. پس در امر تدفین و تکفین او شرکت می کنند و بازهم به دستور الهی در کنار قبر او تا روز قیامت مقیم می شوند و به تسبیح و تقدیس الهی مشغول می گردند و ثواب حسناتشان برای آن زائر است. (۵۴)
۵۲- اگر زائر امام حسین علیه السّلام می دانست با زیارت امام حسین علیه السّلام چقدر فرح و شادی به قلب رسول خدا و امیر مؤمنان و فاطمه و ائمه علیهم السّلام و شهدا از آنان وارد می کند و چقدر دعای آن بزرگواران را برای خود به همراه دارد و چقدر ثواب ها و برکات دنیوی و اخروی به او می رسد، آرزو می کرد خانه اش در کربلا بود. (۵۵)
۵۳- برای حاجی در مسیر زیارت خانه خدا به ازای هر درهم هزار درهم لحاظ می شود، اما برای زائر امام حسین علیه السّلام به ازای هر درهم ده هزار درهم لحاظ می شود و ده هزار درجه ترفیع است. (۵۶)
۵۴- امیر مؤمنان علیه السّلام با زائر امام حسین علیه السّلام در کنار حوض کوثر مصافحه می کند و از آن به او می نوشاند. (۵۷)
۵۵- رسول خدا ضمانت فرموده اند که: برعهده من است که در روز قیامت زائران امام حسین علیه السّلام را از هول و هراس آن روز نجات دهم و آنان را به بهشت وارد سازم. (۵۸)
۵۶- امام حسین علیه السّلام زائر خود را، در روز قیامت زیارت خواهد نمود، و حتی اگر در جهنم باشد او را نجات خواهد داد. (۵۹)
۵۷- همانا خداوند به زائر امام حسین علیه السّلام مباهات می کند و فرشتگان مقرب الهی زائر را راهنمایی می کنند. (۶۰)
۵۸- چون امام حسین علیه السّلام مظلومانه، مصیبت دیده، عطشان و غمگین به شهادت رسید، پس خداوند برخود فرض کرده که هیچ غمگین و گنه کار و مصیبت دیده در کنار قبر امام حسین علیه السّلام دعا نکند، مگر اینکه خدا دعایش را اجابت نماید و از گناهانش درگذرد. (۶۱)
۵۹- کسی که امام حسین علیه السّلام را با معرفت و به خاطر خدا و ثواب آخرت زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را خواهد بخشید. (۶۲)
۶۰- زائر امام حسین علیه السّلام مقام شفاعت دارد و از صد نفر که جملگی مستحق جهنم هستند و در دنیا از مسرفین بوده اند شفاعت می کند. (۶۳)
۶۱- زائر امام حسین علیه السّلام از صدیقین امت محمد صلّی الله علیه و آله هستند. (۶۴)
۶۲- برای زائر امام حسین علیه السّلام ثواب هزار حج مقبول و هزار عمره مبروره نوشته می شود و اگر از أشقیا باشد در زمره نیکان ثبت می گردد و در رحمت الهی غرق می شود. (۶۵)
۶۳- کسی که امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، همچون روزی که از مادرش متولد شده از گناهانش خارج می شود و از انتهای آسمان، رحمت الهی او را در بر می گیرد و ملائکه او را بشارت می دهند که پاک گشتی و آنکه زیارت کردی پاک و مطهر است و پیوسته در اهلش حفظ می شود. (۶۶)
۶۴- همه موجودات از ملائکه تا جن و انس و حتی وحوش بر زائر امام حسین علیه السّلام غبطه می خورند و امید خیر دارند در نگاهشان شخص به زائر؛ زیرا او به قبر امام حسین علیه السِّلام نگریسته است. (۶۷)
۶۵- زائر امام حسین علیه السّلام مورد دعای مغفرت امام صادق علیه السّلام است. (۶۸)
۶۶- زیارت امام حسین علیه السّلام باعث برآورده شدن حوائج، بخشش گناهان طولانی شدن عمر، گشایش و وسعت رزق، فرج عاجل می گردد. (۶۹)
۶۷- بی اعتنایی به زیارت امام حسین علیه السّلام باعث محروم شدن از خیر کثیر و کم شدن عمر می گردد. (۷۰)
۶۸- زیارت امام حسین علیه السّلام غرق شدن، سوختن به آتش، زیر آوار ماندن و طعمه حیوانات درنده شدن را دفع می کند. (۷۱)
۶۹- زیارت امام حسین علیه السّلام پیشامدهای بد را دفع می کند و رزق را جلب می کند و امور دنیای زائر را کفایت می کند و آنچه در راه زیارت انفاق نموده برای او برخواهد گشت. (۷۲)
۷۰- ایام زیارت امام حسین علیه السّلام از ایام عمر زائر محسوب نمی شود. (۷۳)
۷۱- زیارت امام حسین علیه السّلام ثواب بیست حج و بیست عمره مقبول و ثواب شرکت در بیست غزوه همراه رسول خدا صلّی الله علیه و اله یا امام عادل را دارد. (۷۴)
۷۲- زائر امام حسین علیه السّلام در روز قیامت در سایه کرامت الهی و داخل در شفاعت پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله است. و هرکسی طالب فضل و کرامت الهی است و می خواهد از کردارش در دنیا از او سوال نشود، پس زائر امام حسین علیه السّلام باشد. (۷۵)
۷۳- اگر خدا خیر و خوبی بنده ای را بخواهد محبت امام حسین علیه السّلام و محبت زیارت آل حضرت را در قلبش قرار می دهد و اگر خدا بد بنده ای را بخواهد، بغض امام حسین علیه السّلام و زیارت آن حضرت را در دل او قرار می دهد. (۷۶)
۷۴- هیچ صبحی شروع نمی شود، مگر هاتفی از ملائکه در کنار قبر امام حسین علیه السّلام ندا می دهد: ای طالبان خیر بشتابید به سوی خدا که به کرامت کوچ خواهید کرد و از حسرت و ندامت در امان خواهید ماند و این ندا در شرق و غرب عالم می پیچد. (۷۷)
۷۵- زائر امام حسین علیه السّلام زائر خدا و رسولش است و پاداش و تکریم او برخداست. پاداشی که همه به آن غبطه خواهند خورد. (۷۸)
۷۶- زائر امام حسین علیه السّلام از فشار قبر و سوال نکیر و منکر در امان است و از قبر او به بهشت دری گشوده می شود. (۷۹)
۷۷- زائر امام حسین علیه السّلام از جمله آمنین در روز قیامت است و نامه عملش به دست راستش داده می شود و پیوسته در زیر لواء و پرچم امام حسین علیه السّلام است تا وارد بهشت شود. (۸۰)
۷۸- هرکس دو رکعت نماز پشت قبر امام حسین علیه السّلام بخواند، روز قیامت خدا را ملاقات خواهد کرد درحالی که آنچنان نورانی است که نور او برهمه اشیا برتری دارد. (۸۱)
۷۹- امام حسین علیه السّلام با حالت گرفتاری و مشقت به شهادت رسید و برخداست که هیچ بنده گرفتاری در نزد او دعا نکند، مگر اینکه گرفتاری او برطرف شود و با خوشحالی به سوی خانواده اش بازگردد. (۸۲)
۸۰- برای زائر امام حسین علیه السّلام هزار حاجت برآورده می شود که ششصد حاجت او اخروی و چهارصد حاجت او دنیوی است. (۸۳)
۸۱- همانا خداوند دعا در زیر قبّه امام حسین علیه السّلام را اجابت می کند و زائر امام حسین علیه السّلام را از فزع اکبر حفظ می نماید و حوائج دنیوی و اخروی او را برآورده می سازد. (۸۴)
۸۲- زائر امام حسین علیه السّلام در هر قدمی که برای زیارت برمی دارد، هزار گناه او بخشیده می شود و هزار حسنه برای او ثبت می گردد و هزار درجه و رتبه بالا می رود و هزار حاجت او برآورده می گردد و در ثواب شهیدان کربلا شریک می گردد. (۸۵)
۸۳- زائر امام حسین علیه السّلام به درجه ای می رسد که گویی در راه خدا به خون خود غلطیده و به شهادت رسیده باشد. (۸۶)
۸۴- امام رضا علیه السّلام به پسر شبیب فرمود: ای پسر شبیب اگر می خواهی که خداوند را ملاقات کنی و برتو گناهی نباشد، پس امام حسین علیه السّلام را زیارت کن. (۸۷)
۸۵- ملائکه زائر امام حسین علیه السّلام را از حزب خدا و حزب رسول خدا و حزب اهل بهشت می خوانند. (۸۸)
۸۶- امام صادق علیه السّلام به هارون بن خارجه فرمودند: ای هارون؛ هرکس امام حسین علیه السّلام را درحالی که عارف به حقش باشد و برای خداوند و ثواب آخرت زیارت کند، به خدا سوگند خداوند گناهان گذشته و آینده او را می بخشد. آنگاه امام فرمود: آیا برای تو سوگند نخوردم؟ آیا برای تو سوگند نخوردم؟ آیا برای تو سوگند نخوردم؟ (۸۹)
۸۷- برای زائر امام حسین علیه السّلام ثواب دو ماه اعتکاف در مسجد الحرام و روزه آن دو ماه ثبت می شود. (۹۰)
۸۸- امور دنیایی زائر امام حسین علیه السّلام کفایت  می شود و رزق و روزی به سوی او روان می گردد و آنچه در این راه خرج نموده به او بازمی گردد و گناه پنجاه سال او بخشیده می شود و به خانواده اش بازمی گردد، درحالی که نامه اعمالش پاک است. (۹۱)
۸۹- برای زائر امام حسین علیه السّلام ثواب حج و عمره مقبول و ثواب هزار شهید از شهدای بدر و ثواب هزار روزه و هزار صدقه مقبوله و هزار آزادی بنده ثبت می گردد. (۹۲)
۹۰- اگر مردم خیر کثیری که در زیارت امام حیسن علیه السّلام را می دانستند برای رسیدن به این زیارت با یکدیگر می جنگیدند و اموال خویش را برای رفتن به زیارت می فروختند و برای رفتن به زیارت آن حضرت زهد نورزید؛ چرا که خیر و ثواب آن بیشتر از حدی است که شمارش شود. (۹۳)
۹۱- امام صادق علیه السّلام به عبد الله بن ابی یعفور فرمودند: اگر شما را به فضیلت زیارت امام حسین علیه السّلام و فضیلت قبر آن حضرت باخبر سازیم، همانا شما حج را ترک می کنید و دیگر کسی از شما حج به جا نمی آورد. آیا ندانستی که خداوند قبل از اینکه مکه را حرم خویش قرار دهد، کربلا را حرم امن و مبارک خود قرار داد. (۹۴)
۹۲- زائر امام حسین علیه السّلام در حالی که عارف به حق آن حضرت باشد و مستکبر نباشد، خداوند هزار فرشته از راست و هزار فرشته از چپ همراه او می سازد و ثواب هزار حج، هزار عمره با رسول خدا صلّی الله علیه و اله یا وصی آن حضرت برای او ثبت می نماید. (۹۵)
۹۳- بهتر است افراد فقیر سالی یک بار و افراد غنی سالی دوبار، امام حسین علیه السّلام را زیارت کنند و کراهت دارد که چهار سال بر انسان بگذرد و امام حسین علیه السّلام را زیارت نکند. (۹۶)
۹۴- زیارت امام حسین علیه السّلام در هرشب و روز جمعه تأکید شده است. (۹۷)
۹۵- ثواب یک شب بیتوته در کنار قبر امام حسین علیه السّلام معادل هفتاد سال عبادت است. (۹۸)
۹۶- هر رکعت نماز مستحبی زائر در کنار قبر امام حسین علیه السّلام ثواب هزار حج و هزار عمره و آزاد کردن هزار بنده را دارد. (۹۹)
۹۷- دعای نمازگزار در کنار قبر امام حسین علیه السّلام مستجاب است است و هر چه از خدا بخواهد به او داده می شود. (۱۰۰)
۹۸- زیارت امام حسین ثواب نود و نه حج و عمره ای که رسول خدا انجام داده اند را دارد. (۱۰۱)
۹۹- فرشتگان دست و صورت زائران امام حسین را در کنار قبر آن حضرت لمس و نوازش می کنند. (۱۰۲)
۱۰۰- زائر امام حسین همسایه رسول خدا و امیرمؤمنان و فاطمه زهرا است و چهل سال قبل از دیگران وارد بهشت می شود در حالی که مردم مشغول حساب و کتاب قیامت هستند. (۱۰۳)

فضیلت زیارت امام حسین علیه السّلام با پای پیاده
(مشتاقان زیارت اربعین با دقت بخوانند)
۱- هرکس با پای پیاده قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، خداوند به ازای هرقدم برای او هزار حسنه ثبت می کند و هزار گناه از او می بخشد و هزار درجه او را بالا می برد. (۱۰۴)
۲- کسی که پیاده به زیارت قبر امام حسین علیه السّلام می رود، خداوند به ازای هر قدمی که برمی دارد و بر زمین می گذارد ثواب آزاد کردن عبدی از فرزندان حضرت اسماعیل علیه السّلام برای او ثبت می کند. (۱۰۵)
۳- هرکس قبر امام حسین علیه السّلام را به دور از شرارت و ریا زیارت کند، تمام گناهان او چون شسته شدن لباس پاک می شود و برای هر قدمی که در این راه می گذارد ثواب حج و هرقدمی که برمی دارد ثواب عمره می نویسند. (۱۰۶)
۴- هرکس به سوی قبر امام حسین علیه السّلام بیاید و در فرات غسل کند، خداوند به ازای هرقدمی که بر زمین می گذارد و برمی دارد ثواب صد حج مقبول و صد عمره مقبول و ثواب شرکت در صد غزوه با پیامبر مرسل صلّی الله علیه و اله در برابر دشمنان خدا را برای او ثبت می کند. (۱۰۷)

«اوقات خاص زیارت امام حسین»
زیارت امام حسین در روز عرفه
۱- خداوند متعال در روز عرفه قبل از عنایت به حاجیان در عرفات به زوّار امام حسین علیه السّلام عنایت می کند و حوائج آنان را برآورده می سازد و گناهانشان را می بخشد و آنگاه به اهل عرفات نگاه می نماید. و برای آنان این امور را انجام می دهد. (۱۰۸)
۲- زیارت امام حسین علیه السّلام در روز عرفه باعث محکم شدن یقین و ایمان قلبی می شود. (۱۰۹)
۳- برای زائر امام حسین علیه السّلام در روز عرفه ثواب یک میلیون حج به همراه امام زمان علیه السّلام و یک میلیون عمره همراه رسول خدا صلّی الله علیه و اله و آزادی یک میلیون بنده و آماده کردن یک میلیون اسب در راه خدا ثبت می شود. (۱۱۰)
۴- هرکس شب عرفه امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، ثواب هزار حج و هزار عمره مقبول برای او ثبت می شود و هزار حاجت از حوائج دنیوی و اخروی او برآورده می گردد. (۱۱۱)
۵- راوی از امام صادق علیه السّلام پیرامون ثواب زیارت عرفه سوال کرد، امام فرمودند: ثواب حج و عمره برای او ثبت خواهد شد. راوی پرسید: چند حج و عمره. امام فرمود: قابل شمارش نیست. راوی گفت: صد حج و عمره، امام فرمود: چه کسی می تواند آن را احصا می کند؟! راوی گفت: هزارتا، امام فرمود: بیشتر و سپس این آیه شریفه را قرائت فرموده(و اِن تُعَدّوا نعمه الله لا تحصوها انّ الله لغفور رحیم). (۱۱۲)
۶- زائر امام حسین علیه السّلام در روز عرفه، گویی زائر خدا در عرش است. (۱۱۳)
۷- هرکس شب عرفه را در کربلا بیتوته کند، خداوند شرّ و گرفتاری آن سال را از او دور می کند. (۱۱۴)

زیارت امام حسین علیه السّلام در شب نیمه شعبان
۱- هرکس دوست دارد که با ارواح صد و بیست و چهار هزار پیامبر مصافحه کند پس در شب نیمه شعبان امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، چرا که ملائکه و ارواح همه پیامبران در این شب از خداوند اجازه  می گیرند تا به زیارت امام حسین علیه السّلام بیایند، پس خوشا به حال کسی که با آنان مصافحه نماید که البته پیامبران اولو العزم؛ نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد علیهم السّلام از جمله آنان است. (۱۱۵)
۲- هرکس نیمه شعبان امام حسین علیه السّلام را زیارت کند منادی از افق أعلی او را خطاب می کند که بازگرد که مورد معرفت قرار گرفتی و ثواب شما بر پروردگارتان و پیامبرتان محمد صلّی الله علیه و اله است. (۱۱۶)
۳- هرکس شب نیمه شعبان امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، ثواب هزار حج و عمره مقبول برای او ثبت می شود و هزار حاجت از حوائج دنیوی و اخروی او برآورده می گردد. (۱۱۷)
۴- امام صادق علیه السّلام به یونس بن یعقوب فرمودند، اگر مردم فضیلت زیارت امام حسین علیه السّلام را در شب نیمه شعبان می دانستند، همانا مردان (اگر حتی پا نداشتند) بر پاهای چوبی به زیارت امام حیسن علیه السّلام می رفتند. (۱۱۸)
۵- معاویه بن وهب از امام صادق علیه السّلام نقل می کند که آن حضرت فرمود: هنگامی که اول شعبان فرا می رسد منادی از زیر عرش ندا می دهد که ای عاشقان حسین! شب نیمه شعبان زیارت امام حسین علیه السّلام را ترک نکنید زیرا اگر فضیلت آن شب را می-دانستید، می خواستید که سال بگذرد و شب نیمه شعبان برسد. (۱۱۹)
۶- هرکس در یکی از این سه شب (شب عید قربان، شب عید فطر، شب نیمه شعبان) امام حسین علیه السّلام را زیارت کند گناهان گذشته و آینده او بخشیده می شود. (۱۲۰)
۷- ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام در نیمه شعبان حد و نهایت ندارد. (۱۲۱)

زیارت امام حسین علیه السّلام در شب های قدر (شب ۲۳ رمضان)
۱- هرکس امام حسین علیه السّلام را در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از جمله شب های قدر زیارت کند، گویی با ارواح صد و بیست و چهار هزار پیامبر که از خدا اجازه زیارت امام حسین علیه السّلام گرفته اند مصافحه نموده است. (۱۲۲)
۲- در شب قدر منادی از آسمان هفتم ندا می دهد که همانا خداوند عزوجل هر کسی که قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت نماید بخشید. (۱۲۳)
۳- هرکس در شب بیست و سوم ماه رمضان امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، گناهان گذشته و آینده او آمرزیده می شود. (۱۲۴)
۴- منادی زائر امام حسین علیه السّلام را در ماه رمضان چنین ندا می دهد: ای بنده خدا، پاک گشتی و عمل خود را از سربگیر. تو را بشارت باد به مغفرت و فضل الهی. (۱۲۵)

زیارت امام حسین در عید فطر
۱- هرکس امام حسین علیه السّلام را شب عید فطر زیارت کند، ثواب هزار حج و عمره مقبول برای او ثبت می شود و هزار حاجت از حوائج دنیوی و اخروی او برآورده می‌گردد.
۲- هرکس در شب عید فطر امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، گناهان گذشته و آینده او آمرزیده می شود. (۱۲۶)
هرکس در روز عید امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، ثواب هزار حج و هزار عمره مقبول و هزار غزوه با پیامبر صلّی الله علیه و اله و امام عادل در نامه عمل او ثبت می شود. (۱۲۷)

زیارت امام حسین در شب عید قربان
کسی شب عید قربان امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، گناهان گذشته و آینده او آمرزیده می شود. (۱۲۸)

زیارت امام حسین در روز عاشورا
۱- هرکس روز عاشورا (دهم محرم) امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، روز قیامت خدا را زیارت می کند درحالی که ثواب هزار حج و عمره و هزار غزوه همراه رسول خدا صلّی الله علیه و اله برای او ثبت شده است. (۱۲۹)
۲- هرکس شب عاشورا نزد قبر امام حسین علیه السّلام بیتوته کند، روز قیامت خدا را ملاقات می کند در حالی که گویی در خون خود غلطیده است و گویی در عصر عاشورا با آن حضرت شهید شده است. (۱۳۰)
۳- هرکس روز عاشورا امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، پس گویی خدا را در عرش زیارت نموده است و نیز همچون کسی است که در مقابل آن حضرت به شهادت رسیده است. (۱۳۱)
۴- هرکس می خواهد حق رسول خدا صلّی الله علیه و اله و حق امیر مؤمنان و حق فاطمه و حسن و حسین علیهم السّلام را ادا نماید، پس امام حسین علیه السّلام را روز عاشورا زیارت کند. (۱۳۲)
۵- هرکس در روز عاشورا در کنار قبر آن حضرت سقایت کند، گویی لشکر امام حسین علیه السّلام را سقایت کرده و با آن حضرت به شهادت رسیده است. (۱۳۳)
۶- هرکس روز عاشورا امام حسین علیه السّلام را زیارت کند و در آن روز محزون و گریان و غمگین باشد، پس خدا را زیارت می کند درحالی که ثواب هزار حج و هزار عمره همراه پیامبر صلّی الله علیه و اله و ثواب هزار غزوه، رسول خدا صلّی الله علیه و آله و ائمه علیهم السّلام براو نوشته می شود. راوی سوال کرد، پس اگر شخص به خاطر بعد مسافت نتوانست در آن روز در آنجا حاضر باشد چه کند؟ امام فرمود: پس آن شخص چه نزدیک به قبر امام حسین علیه السّلام یا دور باشد در روز عاشورا غسل کند و به سوی صحرا برود و یا بر پشت بام خانه اش برود و دو رکعت نماز بخواند و وقتی سلام داد به سوی قبر امام حسین علیه السّلام اشاره کند و (زیارت عاشورا) را بخواند پس امام به راوی فرمود: اگر می توانی هرروز این زیارت را به این کیفیت انجام بدهی، انجام بده که برای تو جمیع این ثواب ها ثبت خواهد شد. (۱۳۴)
۷- زیارت امام حسین علیه السّلام روز عاشورا ثواب دو میلیون حج، دو میلیون عمره با رسول خدا صلّی الله علیه و اله و دو میلیون غزوه در رکاب رسول خدا صلّی الله و اله و ائمه علیهم السّلام را دارد. (۱۳۵)
امام باقر علیه السّلام فرمود: اگر توانستی روز عاشورا درپی حاجت و کاری نروی، این کار را انجام بده چراکه این روز، روز نحسی است و روز مباکی نیست و چیزی در خانه ات ذخیره نساز؛ چرا که در آن چه که در این روز ذخیره شود برکت برای تو و خانواده ات نیست و به یکدیگر تسلیت و تعزیت بدهید: «در عظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السّلام و جعلنا و ایّاکم من الطالبین بثاره مع ولیّه الامام المهدی من آل محمد صلّی الله علیه و اله». پس هر کس چنین کند ثواب یک میلیون حج و یک میلیون عمره و یک میلیون غزوه با رسول خدا صلّی الله علیه و اله در نامه عمل او ثبت می شود. و برای او ثواب مصیبت هر پیامبر و رسول و صدیق و شهیدی است که از زمان خلقت دنیا تا روز قیامت بوده اند، ثبت خواهد شد. (۱۳۶)

نکته مهم پیرامون زیارت عاشورا
مرحوم علامه امینی در کتاب «أدب الزائر لمن یممّ الحائر» (۱۳۷) به نقل از علامه فضل شریف الشروانی در کتاب«الصدف» (۱۳۸) آورده است: که امام هادی علیه السّلام فرموده اند: فراز «اللهم العنهم جمیعا» و «السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» را نود و نه بار تکرار کنید که گویی صد مرتبه از اول تا آخر فراز زیارت عاشورا خوانده اید.

زیارت امام حسین در روز اربعین
امام عسکری علیه السّلام فرمودند: از نشانه های مؤمن پنج علامت است. پنجاه و یک رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتری به دست راست، خاک ساری پیشانی و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم. (۱۳۹)

 زیارت امام حسین در روز اول ماه رجب
۱- هرکس امام حسین علیه السّلام را در روز اول رجب زیارت کند، آمرزیده خواهد شد. (۱۴۰)

زیارت امام حسین در نیمه ماه رجب
۱- از امام رضا علیه السّلام درباره بهترین و با فضیلت ترین اوقات زیارت امام حسین علیه السّلام سوال شد آن حضرت فرمودند: نیمه رجب و نیمه شعبان. (۱۴۱)
۲- ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام در نیمه رجب و نیمه شعبان نهایت و حدی ندارد. (۱۴۲)
شیخ فخر الدین طریحی در مجمع البحرین در حدیث مفصلی در مناجات حضرت موسی علیه السّلام چنین آورده است که خداوند به موسی علیه السّلام فرمود: خداوند به ده خصلت، حضرت محمد صلّی الله علیه و آله را بر سائر امم فضیلت داد که عبارتند از نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، جمعه، جماعت، قرآن، علم و عاشورا.
پس موسی علیه السّلام سوال کرد: پروردگارا، عاشورا چیست؟ خداوند فرمود: گریه و تباکی بر سبط محمد صلّی الله علیه و اله و مرثیه و عزاداری بر اوست. ای موسی! هیچ بنده ای در آن زمان بر فرزند پیامبر صلّی الله علیه و آله گریه یا تباکی نکند، مگر اینکه بهشت براو واجب می شود و هیچ بنده ای از مالش در راه محبت فرزند دختر پیامبر در راه اطعام و غیر آن درهمی نبخشد، مگر اینکه در دنیا هفتاد درهم به او ببخشیم و بهشت را به او عطا نماییم و گناهانش آمرزیده شود و به عزت و جلالم سوگند هیچ مرد یا زنی در روز عاشورا یا غیر آن روز قطره ای اشک از چشمم جاری نشود، مگر اینکه ثواب صد شهید برای او نوشته شود. (۱۴۳)

زیارت امام حسین از دور
سُدیر صیرفی می گوید، امام صادق علیه السّلام به من فرمود: «ای سُدیر! برای تو چه زحمتی دارد که مرقد مطهر حسینی را در هفته پنج بار و یا روزی یک بار زیارت کنی؟» من گفتم:«فدایت گردم میان محل سکونت ما و مرقد آن حضرت فرسنگ های بسیاری فاصله است.»
امام صادق فرمود:« بالای بام خانه ات برو و نخست بر راست و چپ خود بنگر سپس سر خود را به سوی آسمان بلند کن، آنگاه به مرقد مطهر حسین علیه السّلام توجه کن و چنین بگو:
«السلام علیک یا اباعبدالله، السلام علیک و رحمۀ الله و برکاته»
«ای ابا عبد الله سلام بر تو باد، درود و رحمت و برکت های خدا بر تو باد.»
با این کار برای تو یک زیارت نوشته می شود و زیارت معادل یک حج و یک عمره است.» سُدیر می گوید: پس از آن چه بسا اتفاق می افتاد که هرروز بیش از بیست بار این گونه زیارت می کردم. (۱۴۴)
در روایتی دیگر آمده است که غسل می کند و بربام خانه خود یا گوشه دور افتاده ای می رود و با اشاره به قبر حضرت سید الشهداء سلام بدهد و چنین بگوید (۱۴۵)
امام صادق علیه السّلام فرمودند: «هرگاه به سبب دوری خانه و محل زندگی انجام مسافرت برکسی از شما دشوار باشد، برفراز بام خانه خود رود و دو رکعت نماز بگزارد و سپس با اشاره به آرامگاه های ما بر ما سلام کند و این سلام به ما می رسد.» (۱۴۶)

در روایت دیگری آمده: از راه دور به امامان همان گونه سلام می دهی و زیارت می کنی که از راه نزدیک، ولی نمی گویی که به بارگاهت آمده ام، بلکه می گویی:
قصدُتکَ بِقَلبی زایراً إِذ عَجَزتُ عَن حُضُورِ مَشهَدِکَ وَ وَجَّهتُ إِلیکَ سَلامی لِعِلمی بِأنَّهُ یُبَلِّغُکَ صَلَّی اللهُ عَلیکَ فَاشفَع لی عِندَ رَبِّکَ…؛
«با دل خود قصد زیارت می کنم و از حضور در بارگاهت ناتوانم، اینک با علم به اینکه سلام من به تو می رسد سلام می دهم، درود خدا برتو باد، برای من در پیشگاه پروردگارت شفاعت فرمای».
سپس به هرچه که می خواهی و دوست می داری دعا می کنی. (۱۴۷)
یونس بن ظبیان به امام صادق علیه السّلام گفت: «فدایت گردم من فراوان حسین علیه السّلام را یاد می کنم، در آن حال چه بگویم؟» فرمود:«سه بار پیاپی بگو: «صلی الله علیک یا ابا عبد الله» و سلام از دور و نزدیک به حضرتش می رسد.» (۱۴۸)

سفارش رسول خدا
ابو الحسن فارسی (۱۴۹) می گوید، من فراوان به زیارت مرقد مطهر حسینی می رفتم، به خاطر تنگدستی و سالخوردگی زیارت را رها کردم، شبی پیامبر خدا را در خواب دیدم که حسن و حسین علیهم السّلام همراهش بودند و من از کنارشان گذشتم، امام حسین علیه السّلام گفت: ای رسول خدا! این مرد فراوان به زیارت من می آمد و اینک از من بریده است، پیامبر فرمودند: «آیا از کسی مثل حسین دوری می گزینی و زیارتش را رها می کنی؟» من عرض کردم: «ای رسول خدا، هرگز مباد که من از مولای خود دوری گزینم. ولی سالخورده و ناتوان شده ام و به این سبب و هم به سبب تنگدستی رفتن به زیارت برمن دشوار شده است و آن را رها کرده ام، پیامبر خدا صلّی الله علیه و اله فرمودند: «هر شب بربام خانه خود برو و با انگشت اشاره خود به سوی مرقد مطهر حسین علیه السّلام اشاره کن و چنین بگو:
«السّلام علیک و علی جدّک و أبیک السّلام علیک و علی أمّک و أخیک السّلام علیک و علی الأئمّه من بنیک. السّلام علیک یا صاحب الدّمعه السّاکبه. السّلام علیک یا صاحب المصیبۀ الرّاتبه».
لقد أصبح کتاب الله فیک مهجورا و رسول الله فیک محزونا السّلام علیک و رحمه الله و برکاته.
السّلام علی أنصار الله و خلفائه. السّلام علی أمناء الله و أحبّائه. السّلام علی محآلّ معرفه الله، و معادن حکمه الله و حفظه سرّ الله و حمله کتاب الله و أوصیاء نبیّ الله و ذرّیّه رسول الله و رحمه الله و برکاته. (۱۵۰)

حضرت موسی در حرم است!
حسین نوۀ دختری ابو حمزه ثمالی می گوید: در اواخر حکومت بنی مروان مخفیانه به قصد زیارت امام حسین علیه السّلام به راه افتادم. هنگامی که به کربلا رسیدم پنهان شدم تا شب از نیمه گذشت. سپس به طرف قبر مطهر رفتم و دیدم مردی به سوی من آمد و گفت:«خدا به تو اجر عنایت کند، برگرد که نمی توانی به زیارت مشرف شوی». من با ترس برگشتم و نزدیک طلوع فجر دوباره به طرف قبر مطهر رفتم. باز همان شخص آمد و گفت:« تو نمی توانی به زیارت بروی». گفتم: خدایت به سلامت بدارد، چرا نتوانم؟ من از کوفه به قصد زیارت آمده ام، مرا از زیارت محروم مکن، می ترسم اگر تا صبح این جا بمانم شامیان مرا دستگیر کرده و به قتل برسانند.
او در جواب گفت: کمی صبر کن. حضرت موسی بن عمران علیه السّلام از خدای تعالی اجازه گرفته که به زیارت امام حسین علیه السّلام مشرف شود، و پس از اجازه همراه با هفتاد هزار از فرشتگان به زمین فرود آمده است. از اول شب تا حال به زیارت آن حضرت مشغولند و منتظر طلوع فجر می باشند، و پس از آن باز به آسمان عروج خواهند کرد.
گفتم: تو کیستی؟ گفت: من یکی از فرشتگانی هستم که مأمور حفظ و حراست حرم امام حسین علیه السّلام و درخواست آمرزش برای زایرین آن حضرت هستند.
حسین می گوید: از شنیدن این سخنان چنان متحیر شدم که نزدیک بود عقل خود را ازدست بدهم، و بالاخره پس از طلوع فجر به زیارت آن حضرت مشرف شده و از ترس شامیان به سرعت برگشتم. (۱۵۱)

زیارت کربلا در شب جمعه
مرحوم علامه مجلسی در ضمن روایتی از سلیمان اعمش نقل می کند که گوید: همسایه ای داشتم از اهل سنت که زیارت امام حسین علیه السّلام را بدعت و گمراهی می دانست و زایران آن حضرت را اهل جهنم می شمرد. در شب جمعه ای رؤیای صادقه ای دید و موجب توبه و بازگشت او شد. او در رؤیا دید که حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و اله و امیر المؤمنین و امام حسین و حضرت زهرا و حضرت خدیجه علیهم السّلام به زیارت آن حضرت آمده و امان نامه هایی از آسمان پخش می شد که «هرکس شب جمعه به زیارت امام حسین موفق شود، از آتش جهنم درامان خواهد بود». (۱۵۲)

آداب زیارت عاشورا
امام باقر علیه السّلام برای کسی که نتواند روز عاشورا خود را به کربلا برساند، آدابی بیان فرموده که پس از رعایت آنها از راه دور، زیارت عاشورا را بخواند و اینک آداب زیارت عاشورا از راه دور:
۱) رفتن به صحرا، یا برفراز پشت بام (زیر آسمان)
۲) اشاره به سوی کربلا نمودن
۳) درود به امام حسین علیه السّلام فرستادن
۴) تلاش در لعن و نفرین بر قاتلان آن حضرت نمودن
۵) دو رکعت نماز خواندن (۱۵۳)
۶) انجام دادن آن در اول روز پیش از اذان ظهر
۷) گریه و ندبه نمودن برامام حسین
۸) وادار کردن حاضران برگریه و ناله اگر جای تقیّه نباشد
۹) اقامه¬ی عزا در خانه¬اش با اظهار جزع در مصیبت آن حضرت
۱۰) تسلیت گفتن اهل خانه به یکدیگر در این مصیبت بزرگ (۱۵۴)

آداب ختم زیارت عاشورا
در همه ختومات، از جمله ختم زیارت عاشورا علاوه بر آداب ده گانه رعایت چند نکته لازم است:
۱) با وضو بودن
۲) روبه قبله بودن
۳) به قصد قربت و توجّه کامل انجام دادن
۴) به دور از هرگونه ریا و تظاهر انجام دادن
۵) در صورت امکان در اماکن مقدّسه و مشاهد مشرّفه انجام دادن
۶) در صورت امکان همه روزه در یک ساعت معیّن و مکان مشخّص انجام دادن
۷) بدون تکلّم در وسط، با تن پاک، لباس نظیف و پرهیز از لقمۀ شبهه ناک. (۱۵۵)

سند زیارت عاشورا
متن زیارت عاشورا و دعای علقمه با سند معتبر در کتاب «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی از محمد بن خالد طیالسی، از سیف بن عمیره، از صفوان بن مهران، از امام صادق علیه السّلام و از علقمه بن محمد حضرمی از امام باقر علیه السّلام روایت شده است. (۱۵۶)
بسیاری از بزرگان به تفصیل پیرامون سند زیارت عاشورا بحث کرده، و صحّت سند آن را به طور شفّاف اثبات کرده اند:
۱) مرحوم حاج میرزا ابوالفضل تهرانی، متوفای ۱۳۱۶ ق، در کتاب «شفاء الصُدور» که مرحوم میرزای شیرازی (۱۲۳۰ – ۱۳۲۰ ق) آن را ستوده و در تقریظ خود برآن، آن را بی نظیر توصیف کرده (۱۵۷) به تفصیل در اثبات صحت سند آن سخن گفته است. (۱۵۸)
۲) مرحوم آیه الله حاج میرزا نصر الله شبستری (۱۳۳۳ – ۱۴۲۴ ق) در کتاب ارزشمند «الّلؤلؤ النّضید» در حدود ۵۰ صفحه در اثبات صحّت سند آن بحث کرده است. (۱۵۹)

 زیارت عاشورا همسو با قرآن سنت
برخی از روشنفکر نماها در مورد زیارت عاشورا از نظر متن تردید کرده گفته اند:
در زیارت عاشورا افرادی به اسم و افرادی به وصف مورد لعن قرار گرفته اند، درحالی که اهل بیت علیهم السّلام اهل لعن نبودند!
در پاسخ باید گفت: آیا اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام راهی جز راه قرآن داشتند؟! قرآن کریم، افرادی را به اسم و افرادی را به وصف لعن کرده است.
در قرآن کریم ۳۷بار واژه «لعن» به خدا نسبت داده شده، افرادی چون ابلیس، کافران، دروغگویان و ستمگران لعن شده اند. (۱۶۰)
و نیز در روایات معتبر در مجامع حدیثی اهل سنت آمده است که رسول اکرم که افرادی چون حکم بن ابن العاص (۱۶۱)، ابوسفیان (۱۶۲)، معاویه (۱۶۳)، مروان بن حکم (۱۶۴) و … را با نام یا وصف مورد لعن قرار دادند.

پاداش زیارت پیاده امام حسین علیه السّلام
استاد علی اکبر مهدی پور می نویسد: حجه الاسلام آقای سید کاظم شاهرودی، داستانی را در مورد جدّ بزرگوارش، مرجع عالیقدر شیعه، مرحوم آیه الله سید محمود شاهرودی نقل فرمودند، سپس متنی را که ۱۵ سال پیش نوشته بودند را پیدا کردند و به حقیر دادند، این گونه است:
حجه الاسلام و المسلمین آقای سید کاظم بادکوبی نقل کردند که سفری در خدمت آیه الله سید محمود شاهرودی پیاده به کربلا رفتیم.
وسایل سفر را در مدرسه بادکوبه ای گذاشتیم، برای زیارت امام حسین علیه السّلام با همان حال خستگی و پاهای تاول زده وارد صحن حضرت ابا عبد الله شدیم.
یک زائر ایرانی متوجه شده بود که ایشان با پای پیاده به کربلا مشرّف شده اند، با اصرار زیاد التماس می کرد که ثواب این زیارت پیاده را به او بفروشند.
مرحوم آیه الله شاهرودی به تقاضای ایشان اعتنا نکردند و به سوی حرم مطهر حرکت کردند.
بعد از زیارت به مدرسه بادکوبه ای آمدیم و استراحت نمودیم.
فردا صبح خادم مدرسه آمد و گفت: سید محمود شاهرودی و سید محمد باقر بادکوبه ای کجا هستند؟ یک نفر کارشان دارد.
بعد از ملاقات متوجّه شدیم که او همان شخص دیروزی است که می خواست ثواب زیارت ما را بخرد.
او گفت: دیشب حضرت ابا عبد الله علیه السّلام را در عالم رؤیا دیدم که در مجلسی تشریف دارند و جمعی در اطراف آن حضرت هستند.
من با گریه خدمت حضرت رسیدم و عرض کردم که من می خواستم ثواب زیارت پیادۀ دو سید را بخرم و آن دو سید قبول نکردند.
حضرت ابا عبد الله علیه السّلام به کسی روی کردند و فرمودند:
برو به نزد برادرم حضرت عباس و بگو: ثواب زیارت پیاده سید محمود شاهرودی و سید محمد باقر بادکوبه ای چقدر می باشد؟
من با آن شخص به محضر حضرت عباس علیه السّلام رفتم. ایشان نیز در صحن نشسته بودند و جمعی در اطراف ایشان بودند.
آن شخص این مطلب را از حضرت عباس علیه السّلام پرسید. حضرت رو کردند به ملائکه ای که در آنجا حضور داشتند و فرمودند:
ثواب زیارت پیاده آن دو سید را چقدر می نویسید؟
ملائکه مرا با خود بردند و از من پرسیدند: چه می بینی؟
نگاه کردم دیدم که آسمان درحال بارش است، گفتم: باران می بینم که درحال بارش می باشد.
به من فرمودند: اگر خداوند به ما امر بفرماید که قطرات این باران را حساب کنیم، می توانیم آن را حساب کنیم، ولی ما قدرت نداریم که ثواب زیارت پیادۀ این دو سید را حساب کنیم. (۱۶۵)
**********************************************************
۱٫ کامل الزیارات، باب ۵۵، حدیث ۳، ص ۴۶۴٫
۲٫ مقدمه سیل اشک.
۳٫ عطش ص ۲۴۹٫
۴٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۲٫
۵٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۲
۶٫ تهذیب، ج ۶، ص ۴۲٫
۷٫ کامل الزیارات، ص ۱۹۳٫
۸٫ کامل الزیارات، ص ۱۹۳٫
۹٫ کامل الزیارات، ص ۱۵۲٫
۱۰٫ ثواب الاعمال، ص ۱۲۱٫
۱۱٫ ثواب الاعمال، ص ۱۲۱٫
۱۲٫ کامل الزیارات، ص ۱۱۶٫
۱۳٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۷٫
۱۴٫ کامل الزیارات، ص ۱۱۲٫
۱۵٫ کامل الزیارات، ص ۱۱۲٫
۱۶٫ کامل الزیارات، ص ۱۶۶٫
۱۷٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۷٫
۱۸٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۹٫
۱۹٫ کامل الزیارات، ص ۲۷۳ – بحار الأنوار، ج ۱۰۱، ص ۷۹٫
۲۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۶ – وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۹۷٫
۲۱٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۷ – ثواب الاعمال، ص ۱۱۰٫
۲۲٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۸ – بحار الأنوار، ج ۱۰۱، ص ۷۶٫
۲۳٫ کامل الزیارات، ص ۱۵۰؛ بشاره المصطفی، ص ۱۳۹، بحار الأنوار، ج ۱۰۰، ص ۱۲۳٫
۲۴٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۸ – عیون الاخبار الرضا علیه السّلام، ج ۲، ص ۴۴٫
۲۵٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۱٫
۲۶٫ کامل الزیارات، ص ۱۵۰٫
۲۷٫ کامل الزیاراتریال ص ۱۵۱ – تهذیب، ج ۶، ص ۴۳٫
۲۸٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۱ – وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۸۷٫
۲۹٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۲٫
۳۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۱۸ – بحار، ج ۱۰۱، ص ۵۵٫
۳۱٫ کامل الزیارات، ص ۳۲۹٫
۳۲٫ امالی طوسی، ج ۱، ص ۵۴٫
۳۳٫ کامل الزیارات، ص ۸۷٫
۳۴٫ کامل الزیارات، ص ۱۱۳ – وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۷۵٫
۳۵٫ کامل الزیارات، ص ۱۱۲ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۶۰٫
۳۶٫ کامل الزیارات، ص ۲۶۹ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۱۰۹٫
۳۷٫ کامل الزیارات، ص ۱۵۹ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۴۰٫
۳۸٫ الفقه ج ۳، ص ۵۹۹ – الکافی، ج ۴، ص ۵۸۹٫
۳۹٫ أمالی طوسی، ج ۱، ص ۲۱۸ – بشاره المصطفی، ص ۱۰۸٫
۴۰٫ نور العین، ص ۱۱۷٫
۴۱٫ کامل الزیارات، ص ۱۱۹ و ۸۶٫
۴۲٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۳٫
۴۳٫ کامل الزیارات، ص ۲۹۹٫
۴۴٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۱٫
۴۵٫ ثواب الاعمال، ص ۱۲۰٫
۴۶٫ کامل الزیارات، ص ۱۹۰٫
۴۷٫ کامل الزیارات، ص ۱۳۵٫
۴۸٫ کامل الزیارات، ص ۱۳۶٫
۴۹٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۳٫
۵۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۶۷٫
۵۱٫ المزار الکبیر = البحار،  ج ۱۰۱، ص ۳۵۷ – جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۷۷٫
۵۲٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۵ – بحار، ج ۱۰۱، ص ۲۰ – مستدرک، ج ۲، ص ۲۱۵٫
۵۳٫ کامل الزیارات، ص ۲۰۷ – بحار، ج ۱۰۱، ص ۸۶۴٫
۵۴٫ کامل الزیارات، ص ۲۰۷ – بحار ج ۱۰۱، ص ۱۶۴٫
۵۵٫ کامل الزیارات، ص ۲۹۷ – بحار ج ۱۰۱، ص ۱۵٫
۵۶٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۸ – بحار ج ۱۰۱، ص ۵۰٫
۵۷٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۳٫
۵۸٫ کامل الزیارات، ص ۵۸٫
۵۹٫ معالی السبطین، ج ۲، ص ۷۸٫
۶۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۳٫
۶۱٫ کامل الزیارات، ص ۱۶۸٫
۶۲٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۴٫
۶۳٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۰ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۲۶٫
۶۴٫ کامل الزیارات، ص ۷۰ – بحار الانوار، ج ۱۰۰، ص ۱۱۹٫
۶۵٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۵٫
۶۶٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۵٫
۶۷٫ کامل الزیارات، ص ۳۲۵٫
۶۸٫ ثواب الاعمال، ص ۱۲۱٫
۶۹٫ کامل الزیارات، ص ۱۶۸٫
۷۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۵۱٫
۷۱٫ أمالی صدوق، ص ۱۲۶ – الفقیه: ج ۲، ص ۵۸۲٫
۷۲٫ کامل الزیارات، ص ۳۳۵ – ۱۲۸٫
۷۳٫ عمده الداعی، ص ۳۵٫
۷۴٫ کامل الزیارات، ص، ص ۱۸۳ – ثواب الاعمال، ص ۱۱۵٫
۷۵٫ کامل الزیارات، ص ۱۵۳٫
۷۶٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۲٫
۷۷٫ کامل الزیارات، ص ۱۳۵٫
۷۸٫ کامل الزیارات، ص ۳۳۴٫
۷۹٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۳ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۱۸٫
۸۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۲ – وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۸۸٫
۸۱٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۳٫
۸۲٫ أمالی صدوق، ص ۵۲۶٫
۸۳٫ فضل الزیاره الحسین علیه السّلام، ص ۲۱۸٫
۸۴٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۶٫
۸۵٫ مصباح المتهجد، ص ۵۰۴٫
۸۶٫ کامل الزیارات، ص ۲۸۹٫
۸۷٫ عیون الاخبار الرضا علیه السّلام، ج ۱، ص ۲۳۳٫
۸۸٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۴٫
۸۹٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۴٫
۹۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۱۰ – ثواب الاعمال، ص ۱۲۳٫
۹۱٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۸ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۲٫
۹۲٫ کامل الزیارات، ص ۱۴۳ – البحار، ج ۱۰۱، ص ۱۸٫
۹۳٫ کامل الزیارات، ص ۸۷٫
۹۴٫ کامل الزیارات، ص ۲۶۷ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۳۳٫
۹۵٫ مصباح المتهجد، ص ۴۹۸٫
۹۶٫ کامل الزیارات، ص ۲۹۷٫
۹۷٫ تهذیب، ج ۶، ص ۲۱٫
۹۸٫ الخصائص، ص ۶۷٫
۹۹٫ کامل الزیارات، ص ۲۰۷ – تهذیب، ج ۶، ص ۷۳٫
۱۰۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۲۳ – الاقبال، ج ۱، ص ۲۱۲٫
۱۰۱٫ کامل الزیارات، ص ۲۱۰٫
۱۰۲٫ کامل الزیارات، ص ۴۴۳٫
۱۰۳٫ کامل الزیارات، ص ۴۴۹٫
۱۰۴٫ کامل الزیارات، ص ۱۳۳٫
۱۰۵٫ کامل الزیارات، ص ۱۳۴ – وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۴۳٫
۱۰۶٫ تهذیب، ج ۶، ص ۵۲٫
۱۰۷٫ کامل الزیارات، ص ۱۸۵ – وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۷
۱۰۸٫ کامل الزیارات، ص ۱۶۵ – ثواب الاعمال، ص ۱۲۶٫
۱۰۹٫ کامل الزیارات، ص ۱۷۰ – ثواب الاعمال، ص ۱۱۵٫
۱۱۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۷۲٫
۱۱۱٫ کامل الزیارات، ص ۱۸۱٫
۱۱۲٫ کامل الزیارات، ص ۱۷۲٫
۱۱۳٫ کامل الزیارات، ص ۱۷۲٫
۱۱۴٫ کامل الزیارات، ص ۲۶۹٫
۱۱۵٫ اقبال، ج ۲، ص ۷۱۰ – وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۶۷٫
۱۱۶٫ کافی: ج ۴، ص ۵۸۹٫
۱۱۷٫ تهذیب ج ۶، ص ۵۱ – کامل الزیارات، ص ۱۸۱٫
۱۱۸٫ کامل الزیارات، ص ۱۸۲ – الاقبال، ج ۲، ص ۷۱۱٫
۱۱۹٫ الاقبال، ج ۲، ص ۷۱۱ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۸٫
۱۲۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۸۰ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص  ۹۵٫
۱۲۱٫ المستدرک، ج ۲، ص ۲۱۰٫
۱۲۲٫ کامل الزیارات، ص ۱۸۰– مستدرک وسائل ج ۲، ص ۲۱۰٫
۱۲۳٫ اقبال الاعمال، ج ۱، ص ۲۱۲٫
۱۲۴٫ بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۱۰۱٫
۱۲۵٫ الاقبال، ج ۱، ص ۱۰ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۹٫
۱۲۶٫ بحار الانوار ج ۱۰۱، ص ۱۰۱٫
۱۲۷٫ الفقیه، ج ۲، ص  ۵۸۰٫
۱۲۸٫ کامل الزیارات، ص ۱۸۰٫
۱۲۹٫ مصباح المتهجد، ص ۵۳۸ – مصباح کفعمی، ص ۴۸۲٫
۱۳۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۷۳ – بحار الانوار ج ۱۰۱، ص ۱۰۴٫
۱۳۱٫ مسار الشیعه، ص ۲۵ – مصباح المتهجد، ص ۵۳۸٫
۱۳۲٫ مسار الشیعه، ص ۲۵٫
۱۳۳٫ کامل الزیارات، ص ۱۷۴٫
۱۳۴٫ جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص ۴۲۰٫
۱۳۵٫ کامل الزیارات، ص ۱۷۵٫
۱۳۶٫ کامل الزیارات، ص ۱۷۵ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۲۹۰٫
۱۳۷٫ أدب زائر، ص ۹۰٫
۱۳۸٫ الصدف: ج ۲، ص ۱۹۹٫
۱۳۹٫ تهذیب، ج ۶، ص ۵۲ – مصباح المتهجد، ص ۵۵۱٫
۱۴۰٫ کامل الزیارات، ص ۱۷۳٫
۱۴۱٫ الاقبال، ج ۲، ص ۶۵۷ – بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۷٫
۱۴۲٫ المستدرک، ج ۲، ص ۲۱۰٫
۱۴۳٫ مجمع البحرین، ج ۳، ص ۴۰۶ – المستدرک، ج ۲، ص ۲۱۷ – جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص ۵۵۷٫
۱۴۴٫ جامع الاخبار، ص ۸۳- کامل الزیارات، ص ۲۸۷
۱۴۵٫ مصباح المتهجد، ص ۲۸۹
۱۴۶٫ کامل الزیارات، ص ۲۸۶
۱۴۷٫ مزار، ص ۲۵۱
۱۴۸٫ مزار، ص ۲۴۱- اصول کافی، ج ۴، ص ۵۷۵
۱۴۹٫ ظاهرا یعنی ابو الحسن فارسی وراق در گذشته به سال ۳۹۲ در بغداد که از محدثان بزرگ شیعه است. به ص ۴۹، ج ۱، کتاب الکنی و الالقاب، مرحوم محدث قمی مراجعه شود.
۱۵۰٫ بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۳۷۵٫
۱۵۱٫ کامل الزیارات، ص ۱۱۱ – ۱۱۲، بحار: ج ۱۰۱ ص ۵۹٫
۱۵۲٫ بحار الانوار، ج ۴۵ ص ۴۰۱، عوالم: ج ۱۷ ص ۷۱۵، النجم الثاقب: ص ۳۲۴ – ۳۲۵٫
۱۵۳٫ مرحوم میرداماد دلایل فراوان آورده که اگر زیارت عاشورا در یکی از مشاهد مشرّفه خوانده شود، نماز زیارت پس از زیارت خوانده می شود، در غیر این صورت نماز زیارت پیش از زیارت خوانده می¬شود. میرداماد، اربعه ایّام، ص ۶۲ -۶۶٫
۱۵۴٫ شیخ طوسی، مصباح المتهجّد، ص ۷۷۲٫
۱۵۵٫ جرعه ای از کرامات امام حسین، ص ۹۰٫
۱۵۶٫ مصباح المتهجد: ص ۷۷۷ و ۷۷۲٫
۱۵۷٫ تهرانی، شفاء الصّدور، ج ۱، ص ۲۰٫
۱۵۸٫ همان، ص ۳۰ – ۴۲٫
۱۵۹٫الّلؤلؤ النّضید، شبستری، ص ۲۳ – ۷۱٫
۱۶۰٫ سوره ص، آیه ۷۸؛ سوره احزاب، آیه ۶۴؛ سوره نور، آیه ۷؛ سوره هود، آیه ۱۸٫
۱۶۱٫ مستدرک صحیحین: ج ۴، ص ۴۸۲٫
۱۶۲٫ شرح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید، ج ۴، ص ۷۹٫
۱۶۳٫ مسند احمدبن : ج ۴، ص ۴۲۱٫
۱۶۴٫ الدر المنثور،: ج ۴، ص ۱۹۱٫
۱۶۵٫ جرعه ای از کرامات امام حسین، ص ۱۲۰٫

موسسه جهانی سبطین (علیهماالسلام)

پست های مرتبط